تبلیغ نوشتارى بخش سوم

تبلیغ نوشتارى بخش سوم

برای خواندن بخش اول بر روی متن کلیک کنید.

برای خواندن بخش دوم بر روی متن کلیک کنید.

موادّ نوشته

 

اشاره‏

در دو شماره قبل درباره ضرورت حضور هر چه بیش‏تر حوزویان در عرصه نویسندگى سخن گفتیم و به بررسى جایگاه فنّ نوشتن و هنر نویسندگى در تبلیغ نوشتارى پرداختیم. اکنون زمان آن است که بحث موادّ نوشته و روش استفاده از آنها را مطرح کنیم.

* * *

براى تولید یک محصول مرغوب، استفاده از موادّ اولیه مرغوب، یک اصل بدیهى و غیر قابل انکار است که هر تولیدکننده‏اى از آن آگاهى دارد. تولید یک محصول خوب در کارگاه نویسندگى نیز، نیازمند به کارگرفتن موادّ خوب و مرغوب و چینش و ترکیب مناسب آنهاست. این مواد عبارت‏اند از: واژه‏ها و جمله‏هایى که نویسنده انتخاب مى‏کند و مى‏سازد. علاوه بر این، مى‏توان از آیات، روایات، شعر، حکایتهاى کوتاه، کلمات قصار، کنایه و مَثَل نیز استفاده کرد و با کاربرد بجاى آنها بر غناى لفظى و معنوى‏اش افزود.

در هنگام استفاده از این مواد، دو نکته مهم را باید مورد توجّه قرار داد:

1. عبارت مورد نظر، با متن تناسب کامل داشته باشد و در آن بنشیند. هرگز نباید این مواد مانند وصله‏اى ناجور و ناهمرنگ بر متن تحمیل شوند و یکدستى آن را به هم بزنند. براى هر نوشته‏اى بنابر اقتضاى فضاى آن باید عبارتهاى متناسب برگزید و آنها را هنرمندانه لابه‏لاى واژه‏ها و جمله‏هاى متن چید.

2. بهتر است دنبال جمله‏هاى تازه باشیم و سعى کنیم از کلیشه‏ها و تکرارهاى کسالت‏آور دور شویم. قطعاً در ادبیات غنى فارسى و جملات ارزشمندى که در فرهنگ ما وجود دارد، آن‏قدر ابیات و عبارات زیبا و پرمعنى وجود دارد که مجبور نباشیم آنها را این همه تکرار کنیم.

اکنون به کار گرفتن مناسب هر کدام از این مواد را در مثال‌هایى بررسى مى‏ کنیم:

1. واژه: واژه‏ها و کلمات، کوچک‏ترین اجزاى تشکیل‏دهنده و سازنده یک نوشته‏اند که اهمّیت بسیارى دارند و باید با دقّت و وسواس تمام «انتخاب» شوند.

باید دقّت کنیم که حتّى کلمات مترادف هم عیناً و دقیقاً به یک معنا و در یک جایگاه نیستند. هر کلمه‏اى با توجه به بار معنایى خاصّ خود، با یک نوع متن، همخوانى دارد. مثلاً «انداختن» براى نوشته‏هاى ساده و محاوره‏اى و «افکندن» براى آثار ادبى مناسب است.

2. جمله: پس از اینکه واژه‏ها با دقّت تمام گزینش شدند، باید درباره چگونگى تنظیم و ترکیبشان تصمیم گرفت و جمله‏هاى پخته و خوش‏آهنگ و روان ساخت. مثلاً از میان این دو چینش، ترکیب اوّل را برگزینید که هم خوش‏آهنگ‏تر است و هم توجّه خواننده را به‏گونه‏اى ویژه به معناى عبارت جلب مى‏کند.

- بسازید خود را با این ابزار و پُر کنید کوله‏بار خود را از این آذوقه‏هاى حیاتى (1)

- خود را با این ابزار بسازید و کوله‏بار خود را از این آذوقه‏هاى حیاتى پر کنید.

3. آیات و روایات: قطعاً غنى‏ترین منبع الهام نویسنده مسلمان و پرمحتواترین مطلبى که مى‏تواند به مخاطب عرضه کند، آیات و روایات است. به خصوص اگر بتواند از قالبهاى کلیشه‏اى بگریزد و آیات و روایات را با متن نوشته خود در هم آمیزد، مانند:

- «شهیدان از نژاد نورجویان پروانه صفتى بودند که بال و پر زدن در روشناى سپیده‏دم عروج و شمیم دل‏انگیز بهشت رضوان «عِنْدَ رَبِّهِمْ یرزَقُون»شان کرد و بر سریر «عَلَى الاَرائِکِ ینْظُرُون»شان نشاند. هر چند هنوز پروانه‏هاى بسیارى «وَمِنْهُمْ مَنْ ینْتَظِر»اند! «یا لَیتَنا کُنَّا مَعَکُمْ فَنَفُوزَ فَوْزاً عَظِیماً.‌» (2)

- «امّا دهر [مأموریت دارد] هیچ کس را ناآزموده رها نکند؛ صبورانه در کمین مى‏نشیند تا تو را به دام امتحان درآورد و کارت را یکسره کند که: «اِنَّ رَبَّکَ لَبِالْمِرصاد.‌» (3)

- فرازى از کتاب «از همدلى تا همراهى» را ببینیم که نویسنده با استفاده بجا از روایت، به زیبایى بر قدرت اقناع نوشته خود افزوده است:

«شاید بعضیها خدا را نشناسند یا ایمانشان چنان سست و کم‏رنگ باشد که براى علم و آگاهى خدا از اعمالشان حسابى باز نکنند؛ امّا از مردم شرم مى‏کنند. براى آبروى خود هم که شده، مسائلى را رعایت مى‏کنند. امّا اگر پاى دیگران در میان نباشد، به وقیحانه‏ترین کارها هم تن در مى‏دهند و حیا هم نمى‏کنند.

سؤال این است که آیا آنان خود را هم از یاد برده‏اند؟ چرا از خویشتن شرم نمى‏کنند؟ مگر خود را آدم نمى‏دانند؟

چه سخن زیبا و روان‏کاوانه‏اى دارد امیرالمؤمنین‏علیه‏السلام که مى‏فرماید: کسى که از مردم شرم کند ولى از خودش خجالت نکشد، معلوم است که خودش نزد خودش ارزش و اعتبارى ندارد! (4) »

4. شعر: شعر به دلیل وزن و آهنگى که دارد و این که معمولاً با عنصر خیال و آرایشهاى لفظى و معنوى همراه است، دلنشین است. براى استفاده از شعر، مى‏توان به جاى نقل عین بیت، با استفاده از کلمات و مفاهیم آن، ذهن خواننده را متوجّه آن بیت نمود. مثلاً مى‏توانیم بگوییم: «بیایید دست در دست هم بر سقف فلک گل برافشانیم و براى آینده سرزمینمان طرحى نو در اندازیم.‌»

گاهى آوردن یک شعر بجا و متناسب، تأثیر شگرفى بر متن مى‏گذارد و کار چندین صفحه سخن را انجام مى‏دهد. به این مثال توجه کنید:

- سادگى و خامى است که کسى خود را در معرض دید و تماشاى نگاههاى مسموم و چشمهاى ناپاک قرار دهد و به دلبرى و جلوه‏گرى بپردازد و خیال کند بیماردلان و رهزنان عفاف را به وسوسه نمى‏اندازد و از زهر نگاهها و نیش پشه‏هاى شهوت در امان مى‏ماند.

هر شاخه که از باغ برون آرد سر                        در میوه آن طمع کند راهگذر! (5)

5. حکایات: در گنجینه گران‏بهاى ادب فارسى، حکایات زیبا و حکیمانه‏اى وجود دارند که چه بسیار یارى‏گر نویسندگان مى‏شوند در بیان مطلب. حکایت را مى‏توان به عنوان مطلع، مقطع، یا بخشى از متنِ نوشته آورد و از زیباییهاى داستانى و محتوایى آن بهره برد.

- در زمان قدیم مردى که دو جوال شیشه‏بار الاغ خود کرده بود، مى‏خواست وارد شهرى شود. دروازه‏بان جلو آمد و با چماقى که در دست داشت ضربه محکمى به بار او زد. بعد ضربه دیگرى نواخت و پرسید: «چه دارى؟» جواب داد: «اگر یک چوب دیگر بزنى، هیچ!»

تحصیل دانشجویان ما هم [از بسیارىِ تعطیلات‏] حکم همان جوان شیشه را پیدا کرده که هر روز یک چوب به پیکرش خورده و دارد کار به جایى مى‏رسد که اگر یک چوب دیگر بخورد، باید گفت دیگر هیچ چیز بارش نخواهد بود! (6)

6. کلمات قصار: در گفته‏ها و نوشته‏هاى بزرگان ادبى، مذهبى، علمى، سیاسى و... گاه عبارات کوتاهى وجود دارند که لبریز از زیبایى‏اند و از عمق و غناى محتوایى خاصّى برخوردارند. مى‏توان این عبارتهاى کوتاه و پرمحتوا را به زیبایى در متن خود نشاند.

- عشقهاى فردى و محبوبیتهاى شخصى (به‏ویژه از نوع پنهانى‏اش) آزمونى حسّاس و معبرى لغزنده و جاده‏اى خطرناک است که بدون چراغ ایمان و عصاى پروا و سپر خودسازى، انسان به راحتى مى‏لغزد و به عمق درّه پرتاب مى‏شود.

از حضرت امام‏رحمه الله نقل است که فرمود: خدا نکند قبل از اینکه انسان خودش را بسازد، دنیا به او روى آورد! (7)

7. مَثَل: مَثَلها عبارات کوتاهى هستند که نشان دهنده روحیات و افکار جامعه مى‏باشند. عباراتى که از عمق گذشته یک جامعه سرچشمه گرفته‏اند و آن‏قدر زلال و روان بوده‏اند که متن تاریخ را پشت سر نهاده و به روزگار ما رسیده‏اند. یک مثل کوتاه مى‏تواند گستره‏اى از معانى را انتقال دهد.

- آیا باید سرهاى پرغرور به سنگ شکست بخورد تا تنبّه و بیدارى حاصل شود؟ کاش آنچه را پیران در خشت خام مى‏بینند، جوانها در آینه بتوانند دید! (8)

- تنها تو نیستى که دوست دارى حرفها را در آینه عمل تماشا کنى و تنها تو نیستى که از رفتار، بیش از گفتار تأثیر مى‏پذیرى. اینکه از قدیم گفته‏اند «دو صد گفته چون نیم کردار نیست» حرف درستى است. گاهى نحوه عمل و رفتار کسى، سرسخت‏ترین آدمها را هم نرم مى‏کند. (9)

8. کنایه: کنایه‏ها در زبان فارسى جایگاه خاصّى دارند. بسیارى از معانى را که با بیان عادّى نمى‏توان گفت، یا گفتنشان لذّت‏بخش نیست، فقط با این زبان مى‏توان بیان کرد. کنایه در واقع سخن گفتن غیر مستقیم است.

- بعضى از سیاست‏مداران که خود را گرگ باران دیده مى‏انگارند، باور نمى‏کنند که یک دست صدا ندارد و حالا که نانشان توى روغن است، از تمام اطرافیان که کله‏هایشان بوى قورمه‏سبزى مى‏دهد، حرف شنوى دارند. دل را به دریا زده‏اند و مى‏تازند؛ امّا امان از لحظه‏اى که مى‏بینند هر چه رشته بودند، پنبه شده است! (10)

* * *

مى‏بینید که نویسنده، دنیایى از زیبایى فراروى خود دارد تا از میانشان، موادّ مناسب براى نوشته خود را برگزیند. مهم این است که بتواند از تمام ابزارهاى موجود و قابل تصوّر، براى غناى اثر خود استفاده کند و خلّاقیت و اندیشه پویا، مهم‏ترین عوامل رسیدن به این توفیق‏اند.

 

پی‌نوشـــــــــــــت‌ها:

 

1) صمیمانه با جوانان وطنم، سید مهدى شجاعى، انتشارات تربیت، تهران، چ اوّل، 1376، ص 34.

2) از نویسنده.

3) فتح خون، سید مرتضى آوینى، نشر ساقى، تهران، چ دوم، 1381، ص 61.

4) از همدلى تا همراهى، جواد محدّثى، انتشارات کیهان، تهران، چ اوّل، 1376، ج 3، ص‏39.

5) همان، ص 115.

6) مجموعه آثار طنز ابو القاسم حالت، نشر گوتنبرگ، تهران، چ اوّل، 1376، ج 1، ص 136.

7) از همدلى تا همراهى، ج 3، ص 78.

8) همان، ص 90.

9) همان، ص 97.

10) از نویسنده.

۰ ۰ ۰ دیدگاه

دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

وبلاگ جامع کتاب

بسمه تعالی
در این وبلاگ سعی می شود که انواع کتب
( مذهبی، رمان، اخلاق، فلسفه، ادبیات، شعر، منطق و ..) به علاوه ی پایان نامه ها و مقالات تخصصی در موضوعات مختلف، برای مخاطبان به اشتراک گذاشته شود..
تمام تلاش ما بر این است که فقط کتابهای رایگان و آثار فاقد حق نشر را بر روی سایت جهت استفاده عموم قرار دهیم. در صورتی که کتابی را مشاهده نمودید که دارای حق نشر میباشد، از طریق بخش تماس با من به ما اطلاع دهید تا نسبت به حذف کتاب اقدام گردد.

آخرین مطلب
پربیننده ترین مطالب
نویسندگان
پیوندهای روزانه
پیوندها